Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Wejście e-smoka na giełdę

Spektakularny, październikowy debiut Allegro na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie udowodnił, że nasza giełda potrzebuje dużych prywatnych spółek. Do tej pory największą ofertą, sprzed ponad 10. laty, mogła pochwalić się PZU, z wartością ponad 8 mld zł. Allegro z potężną ofertą akcji o wartości ponad 10 mld zł, to rekord w historii polskiego rynku giełdowego i europejski w tym roku. Na otwarciu kurs akcji wyceniony na 43 zł zakotwiczył na poziomie około 80 zł co dało wartość rynkową ok. 80 mld zł. Tym samym Allegro dwukrotnie pobiła dotychczasowego lidera CD Projekt (ok. 36 mld. zł) i w jeszcze większym stopniu największe spółki państwowe PGNiG, PKO BP, KGHM, PZU i PKN Orlen, których kapitalizacja oscyluje pomiędzy 20 a 30 mld zł.



Handel internetowy w okresie pandemii zanotował największe tempo wzrostu sprzedaży w całej Europie. Pandemia sprawiła, że wzrost sprzedaży w e-handlu odnotowały wszystkie podmioty. Dynamika wzrostu Allegro też była pochodną tej trudnej sytuacji rynkowej. Co nie znaczy, że obroty wcześniej nie rosły. W 2019 r. przychody wzrosły o jedną trzecią, do 2,4 mld zł, a zysk netto poszybował nawet o 73 proc.

W pierwszym półroczu tego roku Allegro osiągnęło przychody w wysokości 1,8 mld zł. To ponad 50-procentowa dynamika w skali roku. Na koniec czerwca platforma handlowa Allegro liczyła ponad 12,3 mln aktywnych kupujących i ponad 117 tys. sprzedawców (małych i dużych firm handlowych - wzrost o 14 proc.), co przekładało się na średnio 32 mln transakcji miesięcznie w okresie 12 miesięcy. W tym czasie liczba ofert wzrosła o 21 proc. do 164 mln. Wartość sprzedanych produktów osiągnęła wartość 28,4 mld zł w okresie 12 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. Zysk netto spółki w pierwszym półroczu 2020 roku wyniósł 289,7 mln zł. Wynik EBITDA to 788,6 mln zł.

Tak dobrych wyników można się było spodziewać, jak również, że debiut giełdowy powinien być udany, ale nie sądzono, że aż tak. 90-procentowa redukcja zamówień instytucjonalnych. Inwestorzy indywidualni dostali tylko po 15 akcji ze stu zamówionych. Spółka pozyskała z emisji akcji wpływy brutto w wysokości około 1,0 mld zł. Wartość rynkowa Allegro sięgnęła 80 mld zł. W tej chwili to najdroższa spółka na warszawskiej giełdzie. Stąd też szybka decyzja o włączeniu jej do indeksu największych spółek WIG20 i automatycznie do WIG30.     

Pozyskane z debiutu giełdowego środki pozwolą Allegro zredukować dźwignię finansową i spłacić część zadłużenia. Z kolei ograniczenie zadłużenia umożliwi spółce dalsze inwestycje związane z rozwojem działalności – np. intensyfikację działań związanych z Allegro Smart! i Allegro Pay. Otworzy również drogę do potencjalnych fuzji i przejęć. Spółka nie wyklucza również międzynarodowej ekspansji.

Allegro ma też przygotowaną długą listę innowacji. Między innymi wdrożenie lepszej wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i bardziej spersonalizowanych ofertach.

Początki

Chyba nikt nie przypuszczał, że dzisiejsze Allegro, założone w grudniu 1999 roku przez start-upową spółkę Surf Stop Shop – której pierwszą wersję oprogramowania i nazwę stworzył programista Tomasz Dudziak – stanie się gigantem polskiego rynku e-commerce i dużym europejskim graczem.

Swój sukces zawdzięcza systematycznemu rozwojowi. Przeszła transformację z serwisu aukcyjnego do platformy transakcyjnej, stając się ulubionym miejscem zakupów Polaków w sieci. Pod kierownictwem byłego prezesa Przemysława Budkowskiego zdobyła świetną pozycję rynkową, którą zawdzięczała między innymi stałemu rozwojowi platformy i wprowadzanym innowacyjnym rozwiązaniom zakupowym, płatniczym oraz logistycznym. A gdy w 2018 r., trzy fundusze private equity Cinven, Permira i Mid Europa (nowi właściciele Allegro od 2016 r.) zaproponowali prezesurę  François Nuytsowi, Francuzowi, który pełnił funkcje zarządcze w Amazonie, firmie, która w roku 2019 zajęła 4 miejsce w rankingu największych przedsiębiorstw handlowych świata, rozwój platformy jeszcze bardziej się zdynamizował.  

Dojrzałość

Obecnie w Allegro pracuje 2,2 tys. osób, z czego połowa to wysokiej klasy eksperci z obszaru technologii i dalej aktywnie poszukuje nowych pracowników do siedziby głównej w Poznaniu i rozrastających się biur w Warszawie i Krakowie. Jest jedną z nielicznych polskich firm, które oferują możliwości rozwoju kariery porównywalne lub nawet lepsze do największych światowych firm. Stąd też tak duże zainteresowanie firmą. Od początku roku 14 tys. osób ubiegało się o pracę w Allegro.  

Nowo zatrudnionym inżynierom IT i specjalistom e-commerce spółka oferuje możliwość tworzenia rozwiązań, które mają wpływ na miliony konsumentów kupujących na Allegro. Ale docenia wszystkich, przy okazji debiutu giełdowego wszyscy pracownicy otrzymali jednorazową premię w formie 233 Akcji o wartości 10 019 zł.

Wsparcie potrzebujących

Poza dbaniem o pracowników, Allegro zaangażowało się również w wiele innych projektów, wspierających klientów, sprzedawców, polską służbę zdrowia oraz inne grupy poszkodowane przez pandemię. Całkowita wartość udzielonej pomocy przekroczyła 375 mln zł.

W obliczu pandemii Allegro stworzyło kompleksowy program wsparcia polskiej opieki zdrowotnej. Na wsparcie Funduszu Interwencyjnego na rzecz walki z koronawirusem, powołanego przez WOŚP przekazali 2 mln złotych darowizny. Umożliwiło to zakup 24 respiratorów dla polskich szpitali.

Allegro ufundowało również 2 kompletne laboratoria testowe w Warszawie i Poznaniu, zakupiło i dostarczyło 365 tys. maseczek i 8 tys. litrów płynów dezynfekujących dla ponad 40 szpitali i placówek służby zdrowia w całej Polsce. Firma zakupiła również 10 drukarek 3D dla sopockich gimnazjalistów, co pozwala produkować 400 przyłbic dziennie dla lekarzy i pielęgniarek. Allegro dostarcza też świeże owoce i warzywa do szpitali w pięciu miastach. Jak dotąd przekazało 22 tony owoców.

Poza wymienionymi formami wsparcia Allegro stworzyło również specjalny Fundusz Charytatywny o łącznym budżecie 1 mln zł z myślą o pracownikach pracujących z domu, którzy aktywnie angażują się w wiele inicjatyw związanych z koronawirusem w swoich lokalnych społecznościach. Środki z tego funduszu przeznaczają między innymi na dostarczanie seniorom bezpłatnych posiłków, zakupie laptopów dla dzieci z dużych rodzin oraz dla szkół, czy zakupie krótkofalówek i niezbędnych środków ochrony osobistej dla lokalnych szpitali i służb ratownictwa medycznego.

Allegro deklaruje również chęć rozszerzania dotychczasowych działań i dalsze wspieranie polskich konsumentów, przedsiębiorców oraz wszystkich grup, które dotknęła aktualna sytuacja. Za punkt honoru stawia sobie, że skoro ogólnie sprzedaż online przeżywa ożywienie ze względu na bezpieczeństwo tej formy zakupów, to ich obowiązkiem jest wykorzystać swoje zasoby do wsparcia konsumentów, sprzedawców i polskiego społeczeństwa.

Rozwój i innowacje

Wszystko wskazuje na to, że cyfryzacja handlu nie będzie znacząco hamowała po ustabilizowaniu się sytuacji. Według prognoz do 2025 roku już co piąta złotówka będzie wydawana w sieci. Przyzwyczajenia klientów trwale się zmieniły, przywykli oni do bezpieczeństwa i wygody cyfrowych rozwiązań.
        
Wśród zalet e-sklepów skłaniających do zakupów w sieci już 66% Polaków wskazuje wygodę (w roku 2019 było to 58%). Widać to było także po zniesieniu obostrzeń: mimo powrotu do tradycyjnych kanałów handlowych w lipcu tego roku poziom wydatków internetowych wyniósł prawie 140% wartości z 2019 roku.

Dlatego nawet, gdyby obecny kryzys się nie wydarzył, handel i tak ulegałby w najbliższych latach cyfrowym zmianom. Epidemia znacznie przyspieszyła ten proces. Dzięki temu polskie firmy dogoniły europejską średnią. Udział handlu internetowego w przychodach rodzimych przedsiębiorstw plasuje się już na poziomie ok. 18%.

Wpływ na rozwój i wzrost sprzedaży w e-handlu mają stosowane przez platformy innowacyjne narzędzia sprzedaży. Na przykład Allegro uruchomiło w 2018 roku program Allegro Smart!, który zmienił reguły gry w polskim e-handlu usuwając największą barierę w zakupach w internecie, czyli koszt dostawy. W zamian za roczną opłatę 49 złotych, klienci otrzymują nielimitowane darmowe dostawy do paczkomatów, punktów odbioru, dostawy kurierem oraz szereg dodatkowych korzyści. Średnio Smart! przyczynia się do 5-krotnego zwiększenia sprzedaży. Na koniec czerwca z programu korzystało 2,1 mln osób, to 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących.

Na sukces Allegro w e-handlu ma również jej dość nietypowa sprzedaż. Większość podobnych firm na świecie stawia na rozwój własnej sprzedaży, natomiast Allegro dąży do zwiększania sprzedaży podmiotów korzystających z ich platformy i dawania tym podmiotom narzędzi, aby mogli szybko dostarczać produkty klientom i dzięki temu się rozwijać. To jedna z charakterystycznych cech Allegro, która czyni je niezwykłym na skalę światową. Świadczy o tym choćby fakt, że niedawno z blisko 194 mln odsłon miesięcznie Allegro weszło do dziesiątki największych serwisów e-commerce na świecie.

Wprawdzie w trzecim kwartale firma zanotowała stratę netto, na co wpływ miała oferta publiczna akcji oraz refinansowanie jej zadłużenia, ale zysk netto liczony od początku roku pozostaje na plusie – 158 mln zł. Przychody w trzecim kwartale 2020 roku osiągnęły poziom 928,7 mln zł wobec 621,2 mln złotych rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła – 1,216 mld zł (953,8 mln zł rok wcześniej). W sumie od początku roku Allegro wypracowało prawie 2,7 mld zł przychodów.

Marian Grzesik

 

dodano: 2020-12-02 23:10:18