Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Urządzenia elektroniczne psują się tuż po zakończeniu gwarancji

Elektronika to jeden z najpopularniejszych pomysłów na świąteczny prezent. Tymczasem wg badania zleconego przez AXA Partners, blisko 75% Polaków uważa, że sprzęt komputerowy, AGD i RTV jest bardziej awaryjny niż 10 lat temu, a przeszło co drugi z nas (51,9%) twierdzi, że urządzenia psują się już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji. Czy jesteśmy skazani na częste wydatki związane z naprawą sprzętów elektronicznych lub ich wymianą? Niekoniecznie – podpowiadają eksperci AXA Partners.

Problemy z żywotnością urządzeń elektronicznych to coraz powszechniejsze zjawisko. W blisko co trzecim gospodarstwie domowym (32,2%) w ciągu ostatniego roku awarii lub uszkodzeniu uległo jedno takie urządzenie, a w blisko co drugim (43,1%) nawet dwa lub trzy.

Co ciekawe, najczęściej psują się one już w pierwszym roku po zakończeniu gwarancji – tak uważa aż 51,9% badanych.

– Dziś tylko z nostalgią możemy wspominać niezwodne urządzenia sprzed lat, które służyły w domu przez długi czas. Obecnie produkcja ma charakter masowy z naciskiem na efektywność kosztową, co nie zawsze pozytywnie wpływa na ich jakość i żywotność. Dlatego zamiast godzić się z wydatkami związanymi z naprawą lub wymianą sprzętu AGD, RTV czy komputerowego w przypadku awarii po wygaśnięciu gwarancji, możemy się po prostu ubezpieczyć – komentuje Paweł Zieliński, CEE Products & Underwriting Manager, Consumer Electronics w AXA Partners.  

W ofercie ubezpieczycieli można znaleźć specjalne polisy pokrywające koszty naprawy lub wymiany urządzeń po wygaśnięciu gwarancji producenta, zarówno gdy sprzęt po prostu się zepsuje, jak i w wyniku przypadkowych uszkodzeń mechanicznych czy przepięć w sieci elektrycznej.

Takie polisy cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Potwierdzają to wyniki badania AXA Partners. Zdecydowana większość ankietowanych (59,9%) udzieliła pozytywnej odpowiedzi na pytanie o chęć skorzystania z odpłatnego przedłużenia gwarancji na elektronikę w momencie zakupu urządzenia.

Najchętniej „przedłużoną gwarancją” Polacy objęliby: sprzęt AGD - 56% wskazań; komputer i laptop - 54,4%; sprzęt RTV - 43,8%; oraz samrtfony - 33,4%.



– Awaria sprzętu elektronicznego lub AGD już po wygaśnięciu gwarancji producenta przeważnie wiąże się ze sporymi wydatkami. Dodatkowo, gdy często koszt usługi serwisowej znacznie przekracza połowę ceny nowego urządzenia, powstaje dylemat – naprawiać czy kupić nowe? Takich rozterek może nam zaoszczędzić polisa ubezpieczeniowa. Ubezpieczenie urządzeń pokrywa bowiem koszt naprawy lub zapewnia wymianę sprzętu na nowy w przypadku, gdy naprawa jest niemożliwa lub ekonomicznie nieopłacalna – komentuje Paweł Zieliński.  

Ubezpieczeniem mogą być objęte także skutki uszkodzenia sprzętu powstałe w wyniku przepięcia w sieci elektrycznej, nieszczęśliwego wypadku czy kradzieży. Osoby posiadające polisę mogą również liczyć na dodatkowe udogodnienia, takie jak bezpłatny transport (wysyłka i odbiór urządzenia z serwisu) czy pokrycie kosztów żywności utraconej w przypadku jej rozmrożenia.

Koszt rocznego ubezpieczenia od ryzyka awarii wynosi ok. 10% ceny urządzenia. Biorąc więc pod uwagę potencjalne wydatki na naprawę, warto rozważyć zakup polisy, szczególnie w przypadku droższych urządzeń.


Źródło: AXA Partners - część międzynarodowej grupy AXA Group, jednej z największych i najstarszych grup na światowym rynku usług finansowych. Firma specjalizuje się głównie w świadczeniu usług assistance na rzecz partnerów biznesowych.


dodano: 2018-12-19 07:16:11