Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Postawmy na kreatywność!




Konsumenci to istoty z gruntu racjonalne, nastawione na maksymalizację swoich korzyści. Skoro tak, to może warto odpowiedzieć sobie na pytania: czym kierują się konsumenci przy zakupach i jak bardzo marketerzy ich nie rozumieją?  W "Media & Marketing Polska" odpowiada na nie Alicja Cybulska, strategy director w Havas Media Group.


Konsumenci to istoty z gruntu racjonalne, nastawione na maksymalizację swoich korzyści. W procesie podejmowania decyzji podążają ścieżką logicznych etapów, takich jak rozpoznanie problemu, ocena sytuacji, wybór alternatyw, ustalenie kryteriów wyboru, ewaluacja i selekcja.

W ten sposób tłumaczy zachowanie konsumentów model Information Processing (IP), w zgodzie z którym pracuje do dziś większość agencji i marketerów. Model ten zakłada, że konsumenci wybierają zestaw produktów lub usług, których cechy porównują ze sobą w sposób racjonalny, aby podjąć decyzję. Nauka już dawno odkryła, że konsument nie jest racjonalny, a czasem jest wręcz w swoich wyborach nielogiczny, a wszystko przez emocje. Jak w takim razie działa na konsumentów reklama?

Rynek się zmienił
Pierwszy model oddziaływania reklamy AIDA zgodny z kierunkiem Information Processing powstał w 1880 r. i opisywał w zasadzie mechanizm sprzedaży bezpośredniej. Gdy wyobrazimy sobie tamte czasy i sprzedawcę pukającego do drzwi potencjalnego klienta, to model AIDA miał sens, ponieważ tenże sprzedawca pilnował, żeby każdy etap procesu miał miejsce, sam opowiadał o produkcie, pracował nad wzbudzeniem zainteresowania i pożądania, a wreszcie zakupu. Już w latach 70. odkryto jednak, że konsument nie zaprzęga wszystkich swoich racjonalnych możliwości do mało znaczących, powtarzalnych decyzji, np. wyboru marki makaronu w sklepie, a powtarzalność zakupu jednej marki może wynikać raczej z chęci uproszczenia rutynowych czynności niż z lojalności danej marce.


Źródło: czytaj więcej na stronie mediamarketingpolska.pl


dodano: 2014-08-06 12:16:44