Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Ponad połowa firm nie współpracuje z innymi przedsiębiorstwami

Wczoraj rozpoczęło się XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy. Uczestniczy w nim ok. 4000 gości, w tym politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i samorządowcy. W programie imprezy jest sześć sesji plenarnych, ponad 200 paneli dyskusyjnych i wykładów oraz rozmaite prezentacje. Hasłem przewodnim Forum, które odbywa się w dniach 3-5 września 2019 r. jest „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”

Podczas panelu „Polskie MSP w łańcuchu wartości dużych firm” prezes PARP Małgorzata Oleszczuk przedstawiła badania, z których wynika, że polskie firmy niezbyt chętnie współpracują ze sobą.

– Z badań PARP wynika, że ponad 54 proc. firm w ogóle nie współpracuje z innymi firmami. Tylko 38 proc. dużych firm deklaruje współpracę z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami
– powiedziała Oleszczuk. Jej zdaniem debata na temat tej współpracy toczy się dziś w sposób niewystarczający. – Myślimy raczej o tym jak pracować z dnia na dzień i jak rozwijać swoją firmę. Ale rzadko skupiamy się na szerokim otoczeniu biznesowym. Myślę, że właśnie w Krynicy jest miejsce na rozmowę o czymś co możemy nazwać patriotyzmem przedsiębiorczym. Czyli co zrobić, żeby właśnie polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogły rozmawiać i współpracować z dużymi – zaznaczyła szefowa PARP.

Zdaniem prezes Oleszczuk strona publiczna powinna wspierać w tym zakresie przedsiębiorców. – To już czynimy proponując wsparcie w postaci grantów, dotacji, ale proponujemy również wsparcie w postaci know how. Proponujemy też wsparcie dotyczące tego w jaki sposób można kształcić i kogo można kształcić – mówiła Oleszczuk.

Z kolei członek zarządu PKN Orlen Patrycja Klarecka przyznała, że współpraca dużych i małych firm nie jest łatwa. – Jeżeli duża korporacja może jeden produkt zamówić u jednego dostawcy, u którego ma profesjonalna obsługę, a świadomie podejmuje decyzję, że ten sam produkt zamówi u pięciu różnych dostawców, żeby animować rynek, to po swojej stronie musi odpowiednio skonstruować całe służby, które pomagają tę współprace z małymi i średnimi firmami animować – mówiła Klarecka. Zaznaczyła jednak, że taka współpraca z MŚP ma wiele zalet. Według niej małe i średnie firmy są zdecydowanie bardziej zwinne i dynamiczne, podążają za rynkiem, śledzą trendy i często są partnerami w zakresie rozwoju produktów dla dużych.


Źródło: PARP


dodano: 2019-09-04 06:32:39