Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Jak patrzą na świat trzy pokolenia polskich przedsiębiorców?

Najmłodsi przedsiębiorcy z największym optymizmem patrzą na swoją działalność oraz chcą się uczyć i rozwijać. Aż 71% spośród nich deklaruje, że odczuwa satysfakcję z tego, co robi. Trzydziestolatkowie skupiają się na rozwoju biznesu i zarabianiu pieniędzy. Z kolei dla pięćdziesięciolatków ważne jest poczucie stabilizacji i niezależności, chociaż satysfakcję z prowadzenia biznesu odczuwa już tylko połowa z nich. Firma inFakt sprawdziła, jak na świat patrzą trzy pokolenia polskich przedsiębiorców.

Optymizm dwudziestolatków, dystans po 50-tce


Najmłodsi przedsiębiorcy przebadani przez inFakt, firmę oferującą nowoczesne rozwiązania księgowe, odczuwali największą satysfakcję z prowadzonej działalności. Wśród nich było też najwięcej osób, które uważały, że przedsiębiorca ma w społeczeństwie pozytywny obraz.

Wśród trzydziestolatków 58% badanych stwierdza, że odczuwa satysfakcję z prowadzenia działalności. Wśród pięćdziesięciolatków deklaruje tak połowa badanych przedsiębiorców.

Co warte podkreślenia, w każdej z tych grup odsetek osób, które zdecydowanie stwierdzają, że nie odczuwają satysfakcji z działalności, jest niewielki i maksymalnie sięga 15% w najstarszej grupie.

– Wyniki „Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości” pokazują, że polscy biznesmeni są rozsądni, widzą możliwości, ale też zagrożenia i potrafią się odnajdować w naszej niełatwej rzeczywistości. To zdrowie podejście, które dobrze wróży na przyszłość. Myślę, że w Polsce istnieje i rozwija się coraz więcej poważnych, dojrzałych biznesów i jest to bardzo dobra wiadomość dla gospodarki i dla całego społeczeństwa – komentuje Sebastian Bobrowski, wiceprezes firmy inFakt.

Młodzi chcą się uczyć, starsi – nadążać za zmianami

Kolejny pozytywny wniosek płynący z badania jest taki, że młodzi przedsiębiorcy chcą się uczyć i rozwijać. Co naturalne najwięcej swojego czasu poświęcają na realizację zleceń, jak odpowiedziało 57% badanych, ale już 41% zadeklarowało, że czas przeznaczają na dokształcanie i rozwój firmy. Na trzecim miejscu znalazło się załatwianie spraw formalno-księgowych (30%) oraz poszukiwanie klientów (24%).

Trzydziestolatkowie z kolei zazwyczaj mają już stabilną pozycję na rynku, stąd też potrzebują mniej czasu na poszukiwanie nowych zleceniodawców i koncentrują się na realizacji zleceń (68%). W ich przypadku załatwianie spraw formalno-księgowych nieznacznie bierze górę nad dokształcaniem (odpowiednio: 28% i 27%).

Bardzo ciekawie wypada to zestawienie dla najstarszej grupy. Okazuje się bowiem, że pięćdziesięciolatkowie najczęściej zajmują się głównym przedmiotem swojego biznesu (54%). Wiele czasu poświęcają jednak na szukanie nowych klientów (40%) oraz śledząc zmiany prawne i podatkowe (35%). W tej sytuacji nie dziwi, że mają mniej czasu na rozwój firmy i dokształcanie, na które wskazało tylko 12% z nich..

Niezależność, stabilizacja i pieniądze

Trzy pokolenia przedsiębiorców ankietowanych przez inFakt są zgodne: największą korzyścią z prowadzenia działalności gospodarczej jest niezależność i bycie swoim własnym szefem.

Jednak, co ciekawe, taka postawa jest szczególnie widoczna u najmłodszych (75%) oraz najstarszych (74%) biznesmenów. trzydziestolatkowie również doceniają niezależność (58%), ale też zwracają dużą uwagę na zarobki (53%), większą niż najmłodsi (37%) oraz najstarsi (31%) badani.

Warto również zwrócić uwagę, że to najmłodsi najczęściej odpowiadali, że dzięki własnej działalności realizują się oraz robią to, co naprawdę lubią.

Wygląda więc na to, że z reguły przedsiębiorcom udaje się spełnić cele, jakie stawiają sobie, zakładając własny biznes. Najczęściej są to bowiem: potrzeba niezależności i samodzielności, dominująca w każdej grupie wiekowej, perspektywa wyższych zarobków niż na innych formach zatrudnienia (taka przyczyna zakładania działalności dominuje wśród trzydziestolatków) oraz potrzeba osiągnięć, których bez założenia działalności nie udałoby się zrealizować.

– Nasze badanie pokazuje, że młodzi ludzie chcą zakładać własne firmy, a w życie zawodowe wchodzą z entuzjazmem i bez kompleksów. Samorealizacja i praca “na własną markę” jest dla nich ważniejsza, niż poczucie stabilności wynikające z umowy o pracę. Fakt, że – ich zdaniem – postrzeganie przedsiębiorcy w społeczeństwie jest pozytywne, może świadczyć o tym, że sami tak właśnie postrzegają przedsiębiorczość. Są dowodem na pokoleniową zmianę, która dokonała się w polskim biznesie. Potwierdzają też prognozy, że rynek pracy zmierza ku samozatrudnieniu – komentuje Joanna Swatowska-Rybak, kierownik Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018 w firmie inFakt.



Źródło: inFakt. Badanie zostało przeprowadzone między 15 a 28 marca 2018 metodą wywiadów internetowych (CAWI) przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia. Badanie było skierowane do mikroprzedsiębiorców, czyli osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze lub przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania o ich nastroje odnośnie do prowadzonej działalności gospodarczej, swoją ocenę działania urzędów i instytucji oraz sposób prowadzenia księgowości. W badaniu wzięło udział 1018 mikroprzedsiębiorców z całej Polski.


dodano: 2018-09-03 07:05:39