Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Inwestycje zagraniczne to bardzo ważny element rozwoju gospodarczego

Tegoroczne PAIH Forum Biznesu zakończone. To jedyne w Polsce wydarzenie w formule bezpłatnych, indywidualnych konsultacji z ekspertami odbyło się 9 października br. w Warszawie na PGE Narodowym. Blisko 100 ekspertów i partnerów Agencji przybliżyło polskiemu sektorowi MŚP możliwości ekspansji zagranicznej. Warsztaty sektorowe, panele o odległych rynkach oraz debaty na temat eksportuj i inwestycji przyciągnęły uwagę ponad blisko 5 tys. przedsiębiorców. Natomiast na wieczorną sesję networkingową przybyło około tysiąc osób.



Firmy chcące postawić pierwszy krok za granicą lub planują ekspansję na kolejne rynki świata, PAIH zaprosiła 9 października do Warszawy na PAIH Forum Biznesu. Wydarzenie skierowane było do polskiego biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP, aktywnych eksporterów i przedsiębiorców zainteresowanych eksportem swoich produktów i usług oraz planujących i realizujących inwestycje zagraniczne.

Uczestnicy Forum wzięli udział w 30 panelach i warsztatach dotyczących potencjału eksportowego poszczególnych sektorów oraz rynków na świecie. Największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty dla początkujących, czyli ABC Eksportu, pokazujące uczestnikom, jak skutecznie wejść w rolę eksportera. Firmy chętnie szukały także informacji na temat udziału w programie gospodarczym w ramach promocji Polski podczas zbliżającej się Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju Duże zainteresowanie wzbudził prowadzony przez PAIH projekt Polskich Mostów Technologicznych, ułatwiający przedsiębiorcom stworzenie strategii ekspansji na konkretne rynki pozaunijne. Wielu uczestników przyciągnęły też warsztaty sektora kosmetycznego w Azji, na Bliskim Wschodzie i  Ameryce Łacińskiej, branży motoryzacyjnej oraz rozwoju nowych technologii w Europie, a także fintechu w Ameryce Północnej i Azji Południowo- Wschodniej. Liczną widownię przyciągnęły również panele regionalne: Europa Zachodnia i Skandynawia, Europa Środkowo-Wschodnia i Izrael oraz Ameryka Północna.

Dodatkowo, podczas Forum każdy przedsiębiorca mógł skonsultować swój pomysł na międzynarodowy projekt z niemal setką ekspertów PAIH. Wśród nich byli szefowie Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH) z różnych regionów świata, a także eksperci branżowi Agencji.

– Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest miejscem pierwszego kontaktu dla polskich przedsiębiorców. Pomagamy realizować zarówno projekty inwestycyjne, jak i dokonywać wyboru optymalnej ścieżki ekspansji. Chcemy pobudzić i zachęcić polskich przedsiębiorców, głównie małych i średnich, do tego aby wychodzili na rynki zagraniczne – zadeklarowała na otwarciu PAIH Forum Biznesu p.o. Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), Grażyna Ciurzyńska.

Oferta wsparcia ekspansji i inwestycji przedstawiona została podczas warsztatów programowych oraz dwóch debat – eksportowej, moderowanej przez dziennikarza Rzeczpospolitej Artura Osieckiego oraz inwestycyjnej, którą poprowadziła Dyrektor Zarządzająca Poland Today Sylwia Ziemacka.

Wejście na nowy rynek to duże wyzwanie, zwłaszcza dla mikro, małych i średnich firm, które często mają mniejsze możliwości od dużych graczy, szczególnie w aspekcie finansowym, zasobów ludzkich czy business intelligence. Oznacza to, że strategia ekspansji musi być bardzo precyzyjnie zaprojektowana, a ryzyko biznesowe zminimalizowane. Taką pomoc oferuje PAIH i cała grupa PFR.



– Jeśli podsumujemy eksport usług i produktów, to w Polsce wynosi on już 55% PKB. PAIH będzie robić wszystko, aby zwiększać te wskaźniki – podkreślił w debacie eksportowej Grzegorz Słomkowski, Członek Zarządu.
MŚP potrzebują dostępu do wiedzy, usług analitycznych i ułatwienia relacji. I to jest rola PAIH. Z drugiej strony, potrzebują konsolidacji usług. PAIH jako punkt pierwszego kontaktu zapewnia firmom dostęp do całego wachlarza instrumentów finansowania czy ubezpieczeń, oferowanych przez instytucje zrzeszone w Grupie Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak zapewniał wiceszef PAIH: – Skupiamy się na podwyższeniu jakości naszej oferty, która jest komplementarna do oferty innych spółek Grupy PFR oraz na zwiększeniu efektywności działań Zagranicznych Biur Handlowych w kontekście regionalnym.



Uczestnicy debaty podkreślili, że coraz częściej rodzime przedsiębiorstwa wchodzą na zagraniczne rynki nie tylko poprzez eksport, ale też akwizycje.

– Do ekspansji zagranicznej potrzebny jest odwaga i przejmowanie inicjatywy czyli przejmowania – mówił Paweł Gruza, Wiceprezes Zarządu KGHM. Jednak jego zdaniem polscy eksporterzy powinni odczuwać wsparcie państwa, np. poprzez obecność strukturalną na zagranicznych rynkach. – Firmy trzeba wspomagać nie tylko w relatywnie prostym eksporcie, ale także w przejęciach aktywów zagranicznych. Jako gospodarka dopiero wypracowujemy mechanizmu efektywnego ukierunkowani, które w krajach przykładowo postkolonialnych są rozwijane już od dekad. Tutaj widzę rolę takich instytucji jak PAIH – wskazał wiceszef KGHM.



Robert Kasprzak, Dyrektor Zarządzający Pionem Zarządzania Produktami w Banku Gospodarstwa Krajowego zaznaczył, że BGK,  jako partner finansowy wspiera przedsiębiorczość i efektywne wykorzystywanie programów rozwojowych. – Udzielamy finansowania na projekty eksportowe, ale przyznajemy kredyty na akwizycję. Jesteśmy z polskimi firmami w 69 krajach, a w każdym roku dochodzą kolejne.  W tym roku BGK wsparł polskie firmy już na 9 nowych rynkach – zapewniał Robert Kasprzak.

Ofertę partnerską dotyczącą finansowania ekspansji zagranicznej zaprezentował również Robert Zmiejko, Dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego w PKO Banku Polskim. – Jesteśmy niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, dlatego wspieramy rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych. Działamy za granicą poprzez oddziały korporacyjne
w Czechach, Niemczech, a wkrótce także na Słowacji. Nasi klienci mogą liczyć zarówno na profesjonalną i specjalistyczną pomoc doradców, kompleksową ofertę finansową, jak i wiedzę analityczną. Specjalnym narzędziem pomagającym w ekspansji polskich firm za granicą jest Platforma Wsparcia Eksportu. To rozwiązanie dostarczające m.in. szczegółowych informacji gospodarczych o potencjalnych rynkach zbytu, wskazówek jak zbudować strategię firmy czy dobrać odpowiednie produkty finansowe. Pozwala też zweryfikować wiarygodność zagranicznego kontrahenta – tłumaczył Zmiejko.

Jak ocenili uczestnicy debaty mniejsi przedsiębiorcy powinni zacieśnić współpracę, aby zwiększyć skalę działalności i optymalizować koszty. – Duży sam sobie poradzi. Małej firmie znacznie trudniej jest wejść na zagraniczne rynki. Dlatego wspieramy tworzenie konsorcjów eksportowych – zaznaczył Grzegorz Słomkowski.



Mając wspólną logistykę, strategię marketingu i sprzedaży oraz bogatą ofertę wysokojakościowych produktów uczestnicy konsorcjów wzajemnie ułatwiają sobie wchodzenie na perspektywiczne, ale często trudne do zdobycia w pojedynkę, rynki zagraniczne – uznali dyskutanci.



Tadeusz Kościński Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo 2020, zwrócił uwagę na aspekt konkurencyjności w eksporcie. – Jesteśmy w Unii Europejskiej, która podpisuje kolejne umowy o wolnym handlu. To oznacza nowe możliwości, ale też wzmaga konkurencyjność. Na napływ konkurentów z nowych rynków najlepszą odpowiedzią jest nasza ekspansja zagraniczna – zauważył Kościński.

Inwestycje zagraniczne to również bardzo ważny element rozwoju gospodarczego Polski. Przez lata międzynarodowe przedsiębiorstwa zatrudniły setki tysięcy Polaków. Zagraniczny kapitał dawał pracę, ale też przekazywał najlepsze praktyki i uczył najwyższych standardów biznesowych. Dzięki tzw. Polskiej Strefie Inwestycji (PSI), obejmującej swym zasięgiem praktycznie cały, kraj szansę na rozwój inwestycyjny otrzymały teraz nie tylko duże, ale też mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.


W specjalnym programie PAIH Forum Biznesu skierowanym do potencjalnych inwestorów w Polsce można było zapoznać się z warunkami działania w ramach PSI, która od 2018 roku obejmuje swym obszarem praktycznie cały kraj.

Zdaniem Wiceprezesa ARP Dariusza Śliwowskiego nowe prawo  przynosi efekty i działa bardzo dobrze. – 25 mld zł inwestycji i 80 tys. miejsc pracy w strefach ARP to nasze dotychczasowe wyniki. Dzięki PSI możemy osiągnąć jeszcze więcej – dodał wiceszef ARP.

Z kolei wiceprezes PAIH Krzysztof Senger zwracał uwagę na to, że Agencja wykorzystuje wieloletnią praktykę w obsłudze zagranicznych inwestorów, efektywnie wspierając polskie MŚP w realizacji planów inwestycyjnych w kraju i za granicą. – Dwudziestolecie doświadczenie pracy z globalnymi przedsiębiorstwami jest dla nas wyznacznikiem do wykonywania naszego obecnego mandatu – mówił podczas debaty inwestycyjnej Krzysztof Senger.

Marcin Sobczyk, Dyrektor Biura Strategii w PFR zaznaczył, że, większość projektów PFR polega na szukaniu parterów i nawiązywaniu współpracy zbliżającej sektor MŚP do dużych przedsiębiorstw. – Dzięki temu, że pomagamy rozwijać się przede wszystkim dużym firmom, wzmacnia się cały ekosystem i korzystają też na tym małe i średnie przedsiębiorstwa – wskazał przedstawiciel PFR.

Na zakończenie debaty inwestycyjnej wszyscy zgodnie stwierdzili, że o ile wejście na zagraniczny rynek nie musi być trudne, to zbudowanie przewagi konkurencyjnej już tak. Dlatego tak ważna jest współpraca, przecieranie szlaków dla mniejszych przedsiębiorstw, dzielenie się doświadczeniem i oferowanie wsparcia. – Żeby mieć duży polski eksport trzeba wesprzeć polskie firmy w inwestycjach, w zdolności produkcyjne tutaj, nad Wisłą. Ten dialog, który się rozpoczął to początek drogi. Wielopodmiotowe partnerstwo daje szansę na osiągnięcie skali za granicą
podkreślił wiceszef PAIH, Krzysztof Senger.
 
Krajobraz polskiego biznesu tworzą przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Gros firm z tego segmentu rynku działa przede wszystkim lokalnie, w Polsce. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty
to główne bariery działalności eksportowej wskazywane przez polskie firmy z sektora MŚP. W efekcie jedynie 13% mikro i małych oraz 27% średnich firm w Polsce deklaruje aktywność biznesową za granicą. Tymczasem przedsiębiorcy, którzy podjęli wyzwanie eksportowe odnotowują wymierne efekty, o czym świadczą bardzo dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego. Jego wartość, mimo ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego, wzrosła o 7,7% do poziomu 951 mld zł w 2018 r. względem 882 mld w 2017 r. Wedle prognoz MPiT, do końca bieżącego roku handel zagraniczny wzrośnie o 6 proc. W przyszłym roku również będzie na ścieżce wzrostu.  


Źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu. PAIH działa jako punkt pierwszego kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Dwa lata temu Agencji powierzono misję budowy międzynarodowej sieci biur handlowych. PAIH obsłużyła ponad 22000 zapytań eksportowych polskich firm. W efekcie, za pośrednictwem Agencji polscy przedsiębiorcy znaleźli kontrahentów i podpisali już 400 kontraktów na takich rynkach, jak Chiny, Singapur, Korea Południowa, Australia, Kenia, Senegal, Argentyna, Kanada, Rosja czy w krajach Unii Europejskiej. Agencja ma na swoim koncie również wsparcie polskich inwestorów zagranicznych, m.in. w Wietnamie, Tajlandii, Meksyku, Gruzji, Hiszpanii czy USA. PAIH pracuje nad kolejnymi 22 projektami polskich inwestorów za granicą. Co więcej, wspiera rozwój inwestycji na terenie Polski, realizowanych zarówno przez międzynarodowe firmy, jak i te rodzime. W zeszłym roku PAIH obsłużyła aż 71 projektów inwestycyjnych w kraju na kwotę 2,13 mld euro i osiągnęła tym samym najlepszy wynik w jej historii.
 

dodano: 2019-10-18 06:49:29