Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Wydarzenia
Innowacje napędzane wzornictwem

Jerzy Byra

W ostatnim dniu marca br., z inicjatywy Urzędu Patentowego RP, już na kolejnej, IX Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Innowacyjność i kreatywność w gospodarce”, spotkają się w Warszawie przedstawiciele wysokiego szczebla administracji rządowej, przedsiębiorcy, naukowcy oraz przedstawiciele środowisk związanych z sektorem kreatywnym i projektowaniem, by podjąć dyskusję i wymienić doświadczenia związane z tematem tegorocznej edycji konferencji „Innowacje społeczne we wzornictwie przemysłowym”. Dlaczego to ważny temat?


Według Roberto Vergantiego, profesora zarządzania innowacjami na Politechnice w Mediolanie, do tej pory w literaturze związanej z innowacyjnością lekceważono możliwość prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej związanej ze znaczeniem przypisywanym produktom i usługom przez ludzi. Dzisiaj wybierana jest już inna strategia – innowacje napędzane wzornictwem – która dokładnie pod takim tytułem została przedstawiona w publikacji „Design Driven Innovation”. Sztandarowym przykładem takiej strategii – połączenia radykalnych innowacji technologicznych z radykalną innowacją ich znaczenia – może być firma Apple ze swoją technologią MP3. Wzornictwo zastosowania tej technologii wyszło od firmy i okazało się być tym, na co użytkownicy czekali. Z tego wniosek, że ludzie nie kupują produktów, ale ich znaczenie. Firmy powinny zatem spojrzeć poza cechy, funkcje i wydajność proponowanych produktów i usług, powinny zrozumieć prawdziwe ich znaczenie dla użytkowników. Dlatego też i działalność badawczo-rozwojowa powinna obejmować wzornictwo. Tak, jak przedsiębiorstwa, które wprowadzając innowacje napędzane wzornictwem uczestniczą w sieci powiązań z zewnętrznymi podmiotami, z którymi mają wspólne cele. Na tej podstawie, oceniając swoje możliwości technologiczne i zasoby, wdrażają i rozwijają własne unikatowe propozycje napędzane wzornictwem.

W związku z powyższym cieszy, że uczestnicy tegorocznej międzynarodowej konferencji będą mieli kolejną okazję i możliwość wymiany doświadczeń na temat innowacyjności i kreatywności w gospodarce, zdiagnozowania przyczyn, które utrudniają ich efektywną współpracę, a także omówienia niezbędnych działań finansowych, prawnych oraz edukacyjnych, które przyczyniłyby się do dostrzeżenia wysokiego potencjału polskich twórców na rzecz większego wykorzystania wzornictwa przemysłowego. Tym razem dyskutanci główną uwagę skupią na wzornictwie przemysłowym w sferze innowacji społecznych. Ale o tym już szerzej w dalszej części „Prestiżu”, w rozmowie z prof. Anną Olejniczuk-Mertą, która w swoich wypowiedziach koncentruje się na wpływie innowacji społecznych na poprawę jakości życia społeczeństwa i rozwój społeczno-gospodarczy.

Poza innowacjami, prosimy również zwrócić uwagę na jeszcze ciągle zaniedbywany temat w zarządzaniu – brak dbałości o reputację. O potrzebie jej budowania, mającego wpływ na wartość przedsiębiorstwa, pisze prof. Katarzyna Majchrzak, przewodnicząca Kapituły Nagrody Prestiżu RENOMA ROKU. Informujemy o tym, ponieważ ta nagroda jest między innymi formą uznania otoczenia dla tych, którzy o tę reputację dbają. Swiadczy i potwierdza ich wiarygodność, niezawodność, zaufanie i odpowiedzialność w działalności gospodarczej. Stąd też nominowanym do nagrody w edycji 2015 poświęcamy stosowną ilość miejsca. Taki przekaz staje się bowiem normą interakcji, służy budowaniu wiarygodności w oczach klientów i partnerów, lojalności i pozytywnemu nastawieniu. Szkoda tylko, że nowe Ministerstwo Rozwoju – w przeciwieństwie do Wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego – nie uznało za godne udzielenia nagrodzie swojego patronatu i tym samym honorowego dowartościowania osiągnięć nominowanych. Kto na tym zyskał, a kto stracił? Na pewno nie Nominowani, oni już zdobyli wysoką pozycję biznesową na rynku i uznanie swojego otoczenia, które ich rekomendowało do tej Nagrody Prestiżu. (marzec 2016)



dodano: 2016-03-12 11:50:13