Wydarzenia
Dekarbonizacja transportu: wyzwania i rozwiązania Jakie działania trzeba podjąć, by ograniczyć emisję dwutlenku
węgla w transporcie? Odpowiedzi przynosi raport z 2019 r. opracowany przez Radę Doradczą
Europejskich Akademii Nauk (EASAC). EASAC (ang. European Academies’ Science Advisory Council)
zrzesza naukowców z krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Norwegii i Szwajcarii. To ważny głos
doradczy w unijnych dyskusjach. Polska Akademia Nauk jest aktywnym członkiem
EASAC. Raport o tzw. dekarbonizacji transportu potwierdza, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które mogłoby szybko zredukować emisję gazów cieplarnianych (z transportu) do niemal zera. Wskazuje też, że transport będzie coraz silniej sprzężony z wytwarzaniem energii elektrycznej. Jednocześnie zauważa, że kluczową rolę dla pożądanego efektu będzie miało źródło energii elektrycznej (z paliw kopalnych vs. energia tzw. odnawialna). Rysunek. Zakres emisji CO2 w cyklu dla różnych typów pojazdów i paliw. Wartości szacuje się dla przeciętnego pojazdu klasy średniej, na podstawie 220 000 km. (Odtworzone dzięki uprzejmości Europejskiej Agencji Środowiska (EEA 2016a).) Legenda: Petrol - benzyna, Renewable electricity - energia odnawialna, Coal electricity - energia elektryczna z węgla. Zalecenia EASAC Wg autorów raportu obecna polityka i praktyki gospodarcze są dalekie od osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego (pierwszego światowego kompromisu w sprawie ograniczenia zmian klimatu). Zdaniem ekspertów zmiany powinny obejmować:
Ile czasu na zmiany Raport EASAC zaleca natychmiastowe działania w okresie przejściowym, a także zrównoważone działania w perspektywie długoterminowej. Wg autorów dokumentu redukcję emisji gazów cieplarnianych (głównie CO2) należy przyspieszyć w ciągu najbliższych 10–15 lat. W tym czasie musi nastąpić dekarbonizacja sektora energii elektrycznej. Z kolei odnowienie obecnej floty pojazdów zajmie około 20 lat. Ponadto potrzebne jest pilne wsparcie polityczne dla innych krótkoterminowych opcji, które mogłyby szybko zmniejszyć emisje. Chodzi m.in. o ograniczenie zapotrzebowania na transport, przeniesienie pasażerów i towarów do niskoemisyjnych środków transportu oraz poprawę konstrukcji pojazdów i efektywności układów napędowych poprzez wprowadzenie hybryd. Geneza raportu EASAC W lipcu 2017 r. grupa 18 ekspertów (nominowanych przez krajowe akademie naukowe) spotkała się z przedstawicielami Komisji Europejskiej, aby omówić dekarbonizację transportu. Stwierdzono wówczas, że EASAC ma się skupić na największym wyzwaniu, jakim jest transport drogowy. Raport z marca 2019 analizuje właśnie ten obszar. Krótko wspomina też o transporcie kolejowym, morskim i lotniczym. Źródło: PAN. Informacja i grafiki Raport EASAC - pełna treść do pobrania. dodano: 2019-07-26 06:23:36 |