Chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości
Felietony
Od Prestiżu do Renomy

Jerzy Byra


Mamy spowolnienie gospodarcze? Na pewno. A może to już kryzys? Na pewno widoczne są jego znamiona. I na pewno w obydwu przypadkach dotyczą sytuacji finansowej kraju oraz ludzi i firm uczestniczących w życiu społeczno-gospodarczym. Z czego to wynika? Niestety, o czym się mało mówi, przede wszystkim z kryzysu zaufania. Negatywna ocena reputacji przedsiębiorstw i ludzi mających wpływ na stanowienie prawa, zarządzanie i w konsekwencji realizację działalności gospodarczej odbiera im legitymizację społeczną. Rodzi nieufność wobec ich postępowania. W efekcie pogarsza sytuację rynkową.

    Czy prestiż i uznanie otoczenia społecznego dla działalności gospodarczej i stanowionych dla niej warunków nieskrępowanej realizacji zadań może mieć wpływ na ich reputację? W efekcie na poprawę sytuacji rynkowej wszystkich zainteresowanych? Nie ulega wątpliwości. Reputację tworzy sie bowiem w rezultacie spójnych działań. Między innymi przez komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Firmy o dobrej reputacji zawsze budzą pozytywne emocje, są lubiane, cenione i szanowane. W takim przypadku nie ma mowy o kryzysie zaufania. R. Hall uzasadnia to tak: „jako kluczowy zasób reputacja organizacji może być głównym czynnikiem w osiąganiu przewagi konkurencyjnej i umacnianiu pozycji finansowej organizacji, ponieważ konkurentom trudno jest osiągnąć podobny prestiż i szacunek”. Nic dodać, nic ująć. Tak zdobyte zaufanie jest bowiem wyrazem wiarygodności firmy. W wielu przypadkach utrata zaufania zwykle uderza w podstawy funkcjonowania firmy. Natomiast dbałość o kapitał zaufania jest wyrazem jej wiarygodności, niezawodności i odpowiedzialności, buduje trwałą przewagę konkurencyjną, pozwala osiągać przedsiębiorstwom ponadprzeciętne wyniki.

    Mówiąc o tym, chcemy przy okazji poinformować i zarazem pochwalić się, iż 15 lat temu zaczęliśmy wydawać magazyn „Prestiż - relacje gospodarcze”, który takie zaufanie ma pomagać budować i utrwalać. W prezentowanych na jego łamach materiałach dbamy, by sentencja zamieszczona na okładce „Żeby działanie miało sens – jeszcze i to, potrzeba uznania drugiego człowieka” w pełni odzwierciedlała w druku te cechy ludzi i firm, które służą budowaniu wiarygodności w oczach klientów i partnerów, lojalności i pozytywnemu nastawieniu do ich działalności gospodarczej.

    Odnośnie jubileuszu jeszcze jedna informacyjna uwaga, w 15. rocznicę wydawania PRESTIŻU uruchomiliśmy nową, współbrzmiącą z nim inicjatywę, którą nazwaliśmy Nagroda Prestiżu RENOMA ROKU. To dalej idący projekt, mający za cel potwierdzenie dotychczas uzyskanego prestiżu przez tych przedsiębiorców, wynalazców, firmy i ich produkty, którzy za swoją postawę, zaangażowanie, wytrwałość i osiągnięcia gospodarcze, za zdobycie uznania społecznego i wysokiej pozycji biznesowej na rynku zostali rekomendowani do nagrody przez uprawnione instytucje. I choć zdobycie takiego kapitału zaufania jest inwestycją trudną, długotrwałą i wymagającą wielkiej konsekwencji – warto o budowaniu dobrej reputacji pamiętać, również o nagrodzie RENOMA ROKU. Jak również o tym, że zarządzający nie zawsze doceniają wartości reputacji. Zauważają dopiero wtedy, gdy oni sami, ich firmy i produkty renomę stracą. Uświadamiają sobie znaczenie reputacji dopiero w sytuacji kryzysu.

    Ale za to miło nam poinformować, iż kryzysu nie odczuwają nasi pierwsi laureaci Nagrody Prestiżu RENOMA ROKU. Mamy ich zaszczyt przedstawić w dalszej części „Prestiżu”. Zachęcamy również do zapoznania się ze znacznie szerszymi informacjami o wszystkich nominowanych i laureatach oraz samej nagrodzie na stronie „Prestiżu”: www.prestiż.info.pl. (marzec 2013)

dodano: 2013-03-06 17:00:00