Wydarzenia
Najbardziej opiniotwórcze media 2022 W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na
informacje podawane przez RMF FM. Stację w 2022 roku zacytowano łącznie 23,1 tys. razy – podaje
Instytut Monitorowania Mediów (IMM), autor cyklicznego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w
Polsce”. Wirtualna Polska z wynikiem 22,6 tys. odniesień w innych tytułach zajęła drugie miejsce w
rankingu. Podium natomiast zamyka Rzeczpospolita, której opublikowane treści polskie redakcje podały
dalej 22,4 tys. razy. Analizę częstotliwości 385 863 cytowań poszczególnych mediów przez inne media
przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz
portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych,
serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy
okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2022 roku. Najczęściej cytowane media przez dziennikarzy. Zestawienie ogólne tworzy piętnaście najczęściej cytowanych tytułów mediowych 2022 roku. Wśród nich największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu ogólnym reprezentują Rzeczpospolita, Super Express, Gazeta Wyborcza, Fakt i Dziennik Gazeta Prawna. Jak podaje IMM, wszystkie tytuły z TOP 10 mediów prasowych łącznie uzyskały prawie 99 tys. cytowań — najwięcej na tle pozostałych zestawień. 27% udziału w TOP 15 stanowią natomiast stacje telewizyjne i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVPInfo i TVN. Po 20% przypada zarówno portalom internetowym w kolejności Wirtualna Polska, Onet, Interia, jak i stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24. Najbardziej opiniotwórcze media. Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobywa stacja RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku ponad 23 tys. razy. Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest Wirtualna Polska, której informacje w 2022 roku publikowano w innych mediach 22,6 tys. razy – portal awansował tym samym o jedno oczko względem roku poprzedniego. Podium zamyka dziennik Rzeczpospolita ze wzrostem o dwa miejsca w stosunku do roku 2021 i wynikiem 22,4 tys. powołań. Prasa. Rzeczpospolita z liczbą 22,4 tys. wzmianek utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego 2022 roku. Miejsce drugie z awansem o dwie pozycje w stosunku do 2021 i liczbą 15,7 tys. powołań zajmuje Super Express. Trzecią pozycję ma Gazeta Wyborcza, do informacji której w ubiegłym roku inne media odnosiły się po-nad 14 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Sieci (5,6 tys.), Gazeta Polska (3,3 tys.) oraz Newsweek (3 tys.) – tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach szóstym, ósmym oraz dziesiątym. Stacje telewizyjne. Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24 cytowany w 2022 roku prawie 16,3 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem ponad 12,3 tys. wzmianek, a podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik prawie 11,4 tys. powołań w innych mediach. Stacje radiowe. Najbardziej opiniotwórczą stacją radio-wą w kraju jest RMF FM, na którą w 2022 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 23 tys. razy. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 13,3 tys. cytowań, a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 7,8 tys. materiałów. W zestawieniu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem ponad 1,3 tys. cytowań w innych mediach, a tuż za nim ze zmianą o jedną pozycję w górę, uplasowało się Radio Poznań. Media internetowe. Na czele kategorii portali występuje Wirtualna Polska. Z liczbą zaledwie 300 cytowań mniej miejsce drugie zajął Onet, cytowany w 2022 roku ponad 22,3 tys. razy. Podium zamyka Interia wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 13,7 tys. razy. Tygodniki. Pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajęło czasopismo Sieci z łączną liczbą 5,6 tys. cytowań. Na miejscu drugim uplasowała się Gazeta Polska z liczbą 3,3 tys. odwołań. Podium zamyka natomiast Wprost z wynikiem prawie 3,1 tys. materiałów, a czwarte miejsce należy do tygodnika Newsweek, który w 2022 roku łącznie zacytowano 3 tys. razy. Ranking zamyka mający zaledwie 40 cytowań mniej dwutygodnik z kategorii magazynów luksusowych dla kobiet — Viva. Miesięczniki i dwumiesięczniki. Numerem jeden 2022 roku w kategorii miesięczników i dwumiesięczników jest Forbes, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 2,4 tys. razy. Miejsce drugie należy do magazynu edukacyjnego dla młodzieży Perspektywy, którego treści łącznie przekazywano dalej 1,7 tys. razy. Kolejne miejsce należy do dwumiesięcznika branżowego Press (1,3 tys.), a czwartą pozycję zajął Twój Styl (1 tys.) Media o tematyce biznesowej. Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita (22,4 tys.), a za nią Dziennik Gazeta Prawna (13 tys.). Miejsce trzecie z awansem o jedną pozycję zajmuje Forbes (2,4 tys.), czwarte należy do Puls Biznesu, mającego zaledwie 39 cytowań mniej – 2,3 tys. Zestawienie zamyka gazeta Parkiet (300). Z kolei ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 4,7 tys. powołań. Drugie miejsce należy do Business Insider (4,3 tys.), a podium zamyka Bankier, do którego inne media odnosiły się prawie 2 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal 300gospodarka, a zestawienie zamyka portal Wnp.pl z liczbą 440 powołań w innych tytułach mediowych w kraju. Media regionalne. Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Polska Metropolia Warszawska, której materiały cytowano w innych mediach 1,5 tys. razy. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Wrocław, na które dziennikarze innych mediów w Polsce powoływali się w ubiegłym roku 1,3 tys. razy. Podium zamyka Gazeta Krakowska z liczbą 1 tys. cytowań. Źródło: Instytut Monitorowania Mediów (IMM) dodano: 2023-02-08 06:22:51 |